Motor
Kontroller at kvaliteten på dieselen du bruker er tilpasset utetemperaturen maskinen din skal kjøre i. Om du er usikker, spør dieselleverandøren om hjelp!
Maskinen dieselfilter skal byttes hver 500’ende time. På vinteren kan det hende filteret bør byttes dobbelt så ofte. Tenk også på å tømme vannavskilleren daglig. Dette for å beskytte drivstoffsystemet fra rust som kan ødelegge injektorene og til dels for å forhindre ispropper i systemet.
På vinteren, og på sommerens fuktige dager, er temperatursvingningene i dieseltanken store. Da kondenseres vannet som finnes i luften i dieseltanken. Vannet legger seg i bunn av dieseltanken, under dieselen og dieselen lager ett lokk mellom vannet og luften som gjør at vannet i bunnen bare øker for hver dag. En enkel måte å minimere at kondens akkumuleres er å fylle tanken før natt- og helge-stopp.
AdBlue-væske fryser ved minus 11 grader, men tiner relativ fort igjen. AdBlue som har vært fryst har samme gode egenskaper til å rense avgassene av nitrogenoksider som tidligere. Men tenk på å la det være litt ekstra plass i tanken, ettersom AdBlue-væsken ekspanderer på vinteren.
Hydraulikksystem
Når temperaturen for hydraulikkolje er lavere enn 40 ºC er det viktig, for å beskytte tetninger i hydraulikkomponentene, å varmkjøre forsiktig. Komatsu hoggere har en innebygget varmkjøringsfunksjon der aggregatets matervalser benyttes for å skape varme i hydraulikksystemet. Lastbæreren varmkjøres ved å bruke dieselvarmer og etter det forsiktig øke oljesirkulasjonen i systemet. For eksempel ved å kjøre rotator.
Kjølesystem
Kjølesystemet bør inspiseres regelmessig, inklusiv beholdere og slanger. Kontroller frysepunktet på din kjølevæske og finn ut når den ble byttet sist. Vi anbefaler og bytte etylen-glykol årlig.
Batterier og dieselvarmer
Kalde temperaturer påvirker ikke livslengden på batteriene noe særlig, men innebærer ekstreme påkjenninger. Pass derfor på at batteriet lader bra og er friskt. Ta bort smuss og annet fra toppen på batteriet. Et batteri som blir tomt mister sin ladekapasitet, se til å holde batteriene freshe på kalde vinterdager og start motoren etter at dieselvarmeren har gått. Pass også på at dieselvarmeren ikke starter og lader ut batteriene unødvendig på de dagene du har fri. Dette kan være ekstra bra å tenke på under en lang julefri. Pass også på å bestille service på dieselvarmeren slik at slitasjedeler kan byttes ut i tide, så slipper du å begynne dagen med en dypfryst maskin.
Ett tips er også å velge i MaxiXplorer at PC’en først skal starte etter at motoren har startet. Med denne innstilligen påvirkes ikke PC’en av om en får et kraftig spenningsfall ved motorstart.
Belter og kjetting
Når det benyttes belter vinterstid finnes det risiko for at snø pakkes og presses sammen mellom dekket og beltet. Dette kan føre til skader på drev og tenner. Pass på å bruke riktige belter til forholdene og at de ikke er for stramme.
Maskinen dieselfilter skal byttes hver 500’ende time. På vinteren kan det hende filteret bør byttes dobbelt så ofte. Tenk også på å tømme vannavskilleren daglig. Dette for å beskytte drivstoffsystemet fra rust som kan ødelegge injektorene og til dels for å forhindre ispropper i systemet.
På vinteren, og på sommerens fuktige dager, er temperatursvingningene i dieseltanken store. Da kondenseres vannet som finnes i luften i dieseltanken. Vannet legger seg i bunn av dieseltanken, under dieselen og dieselen lager ett lokk mellom vannet og luften som gjør at vannet i bunnen bare øker for hver dag. En enkel måte å minimere at kondens akkumuleres er å fylle tanken før natt- og helge-stopp.
AdBlue-væske fryser ved minus 11 grader, men tiner relativ fort igjen. AdBlue som har vært fryst har samme gode egenskaper til å rense avgassene av nitrogenoksider som tidligere. Men tenk på å la det være litt ekstra plass i tanken, ettersom AdBlue-væsken ekspanderer på vinteren.
Hydraulikksystem
Når temperaturen for hydraulikkolje er lavere enn 40 ºC er det viktig, for å beskytte tetninger i hydraulikkomponentene, å varmkjøre forsiktig. Komatsu hoggere har en innebygget varmkjøringsfunksjon der aggregatets matervalser benyttes for å skape varme i hydraulikksystemet. Lastbæreren varmkjøres ved å bruke dieselvarmer og etter det forsiktig øke oljesirkulasjonen i systemet. For eksempel ved å kjøre rotator.
Kjølesystem
Kjølesystemet bør inspiseres regelmessig, inklusiv beholdere og slanger. Kontroller frysepunktet på din kjølevæske og finn ut når den ble byttet sist. Vi anbefaler og bytte etylen-glykol årlig.
Batterier og dieselvarmer
Kalde temperaturer påvirker ikke livslengden på batteriene noe særlig, men innebærer ekstreme påkjenninger. Pass derfor på at batteriet lader bra og er friskt. Ta bort smuss og annet fra toppen på batteriet. Et batteri som blir tomt mister sin ladekapasitet, se til å holde batteriene freshe på kalde vinterdager og start motoren etter at dieselvarmeren har gått. Pass også på at dieselvarmeren ikke starter og lader ut batteriene unødvendig på de dagene du har fri. Dette kan være ekstra bra å tenke på under en lang julefri. Pass også på å bestille service på dieselvarmeren slik at slitasjedeler kan byttes ut i tide, så slipper du å begynne dagen med en dypfryst maskin.
Ett tips er også å velge i MaxiXplorer at PC’en først skal starte etter at motoren har startet. Med denne innstilligen påvirkes ikke PC’en av om en får et kraftig spenningsfall ved motorstart.
Belter og kjetting
Når det benyttes belter vinterstid finnes det risiko for at snø pakkes og presses sammen mellom dekket og beltet. Dette kan føre til skader på drev og tenner. Pass på å bruke riktige belter til forholdene og at de ikke er for stramme.