Størst interesse på Hurdagene knyttet seg til 875-modellen med 16-tonns lastekapasitet og nyutviklet 145F kran. Komatsu 875 erstatter velkjente 865, mens lillebroren 855, erstatteren til 855.1, er oppgradert designmessig og har fått samme 6-sylindrede motor som de større modellene.

- Nå har våre tre største lassbærere samme AGCO Power grunnmotor, men med ulike ytelser. De to minste har tilsvarende 4- sylindrede motorer, sier salgssjef Erik Øverbø i Komatsu Forest AS.

Det innebærer at Komatsu Forest har komplette maskinserier for både hogst og transport med effektiv SRC-rensing av utslippene i henhold til Tier 4 Final.

Noe for enhver smak
Maskinfører O.T. Ruiter – opprinnelig nederlandsk – kjører ulike lassbærermerker hos GM Skogsdrift og synes 875 ser interessant ut.

- Ingen maskinprodusenter leverer dårlige maskiner, men alle har sine særpreg som foretrekkes av forskjellige maskinførere. Denne har nok sine egne fordeler, oppsummerer han etter granskingen av 875.

Han og Knut Gundersrud i eget skogsdriftsselskap legger spesielt merke til størrelsen i forhold til lastekapasiteten. Fordelt på åtte hjul.

- Den klarer jo ett tonn mer enn forgjengeren 865, og har en langt mer effektiv kran. Og ny sentralsmøring kan leveres ekstra med samling av alle smørepunktene på ett sted som kan nås fra bakkenivå, supplerer Gundersrud.

Oppgradert 855-design
Ifølge Tobias Ettemo bestilles nå så å si alle lassbærerne fra Umeå-fabrikken levert med Comfort Ride hyttefjæring. Et stort utvalg annet ekstrautstyr og er også tilgjengelig.

- De tekniske spesifikasjonene for nye 855 er så å si uendret fra 855.1, men i og med at vi også har gitt maskinen nytt design, har alle lassbærerne blant annet hytter med like god sikt og plass, en nødvendighet for alle som jobber med maskiner i skogen i dag.

Nå har Komatsu Forest også kun maskiner med modellbetegnelser uten desimaltall.

- Ja, desimaltallene kunne oppfattes ulikt, og 855.1 var den aller siste. Heretter bruker vi kun maskinbetegnelser og -nummer sammen med årsmodell, forsikrer Tobias Ettemo.