Nøkkelen er Komatsu Forest sitt fleetmanagement-system MaxiFleet, som gjør det mulig å støtte kundene uten å måtte reise ut til dem, og slik minske spredningen av viruset. «Ved å jobbe hjemmefra kan jeg rask kontrollere hvor mange aktive maskiner det er der ute, om det er noen alarmer og se om det er noe vi trenger å ta oss av», sier Geddes.
Under covid-19 pandemien, regnes skogbruk, som nevnt før, som en essensiell virksomhet. Under denne perioden har skogsindustrien endret spesifikasjonen på treverket for å tilpasse det for alternativ produksjon, og fra hjemmekontoret kan Geddes enkelt hjelpe kunder endre apteringsinstruksjonen for hoggeren. «Under pandemien har etterspørselen etter paller økt, dette på grunn av logistikken rundt medisinsk forsyning», forklarer Geddes. «Det er føles godt at vi kan bidra til slikt viktig arbeid.»
MaxiFleet gjør det mulig å observere maskinens status, lokalisere maskiner, optimalisere maskinene, samtidig som vi kan gi support på avstand. MaxiFleet har alltid blitt brukt som et strategisk planleggningsverktøy for Geddes og hans team, men fordelene med systemet blir mye mer tydeligere i denne krisen. «Det er kombinasjonen av systemet, sammen med personellet bak det, som gjør det mulig å støtte kunden slik at de får optimal drift og hjelpe dem skulle de trenge det».
For å forhindre at viruset sprer seg, har teamet i Storbritannia installert MaxiFleet i en bruktmaskin som skal leveres til en kunde. Ved å gjøre dette kan de sette opp maskinen, og gjennomføre igangkjøringen uten å måtte tilbringe tid i førerhuset sammen med føreren. «Selv om det er karantene kan vi holde kundene våre fornøyde og gjennomføre samme support som før – uten MaxiFleet ville det vært umulig», avslutter Geddes.
Med MaxiFleet går supporten som normalt under karantenen
Smart Forestry
april 16, 2020
I Storbritannia, der det nå om dagen er karantene på grunn av Covid-19 pandemien, og bare samfunnskritiske virksomheter kan holde åpne, regnes skogsbruk som en essensiell virksomhet. Selv om dette er tilfelle, har Komatsu Forest LTD fulgt forholdsreglene og latt de fleste av de ansatte jobbe hjemmefra. Etter en samtale med serviceteknikker & IT-Training spesialist John Geddes, har vi lært hvordan det er mulig for han, som sitter på hjemmekontor, å hjelpe kundene holde optimal drift på maskinene deres.