Sammen med de to nye lassbærerne Komatsu 875 og 855 - og det rykende ferske C123-hogstaggregatet - ble stemningen til tider bortimot svingende på Komatsu Forest-standen gjennom hele messehelga.

Bestilte på flekken
Maskinfører Vidar Næss hos Benterud Skog AS var ekstra tidlig på plass på standen allerede fredag morgen. Han ville vite enda mer om detaljer om den ene av to prototyper 931XC som foreløpig finnes.

- Jeg visste at en prototyp skulle vises på Hurdagene. En fire mann stor firmadelegasjon var på fabrikken på forsommeren, og jeg fikk testkjørt den nye modellen ganske grundig, sier Vidar Næss med 11 år bak seg som hogstmaskinfører hos Benterud Skog AS, de fleste på Komatsu 911-varianter.
- Sjefen sjøl satt baki hytta under testkjøringen, og han bestilte et eksemplar på flekken. Vi får maskinen levert en gang utpå nyåret, og jeg gleder meg, sier Næss.

Merkbare forbedringer
 «Sjefen sjøl», styreleder Tor Jørgen Benterud, er raskt frampå med en aldri så liten korreksjon:

- Vi har to 931-maskiner i drift fra før, og én til i bestilling. Disse kom jo i salg i fjor. I ærlighetens navn skal sies at jeg avbestilte denne ene siste til fordel for helt nye 931XC, sier Tor Jørgen Benterud.

Som testkjører av nye 931XC var Vidar Næss bortimot selvskreven.
- Etter mange år bak stikkene kjenner jeg godt til egenskapene i Komatsu-hoggerne, ikke minst den gode sikten over motorkassa bak fra den nivellerte, rundtomsvingende hytta og krana, men også de gode terrengegenskapene med stiv styremidje og pendlende bakaksel. Derfor var jeg svært spent på hvordan den nye boggien med dobling til fire hjul bak ville oppleves, sier Næss.

Konklusjonen er klar.
- Selv om jeg alltid har satt pris på egenskapene til maskinene med pendelaksel, var både framkommelighet, kjøreegenskaper og måten maskinen taklet ujevnheter i terrenget på merkbart mye bedre med den nye boggiakslingen. Marktrykket er også vesentlig redusert, og frigangen bak mot bratt terreng er betydelig forbedret i og med kortere avstand fra bakre hjulpar.

Forbedret energiutnyttelse
Årsaken til alt dette er Komatsu Forests løsning med å kombinere den kjente pendlende singelbakakslingen med en påmontert boggi.
- Resultatet er en åtte hjuls hogstmaskin med en form for dobbel pendling bak, både den velkjente single boggiakslingens pendling på tvers, sammen med boogienes nye uavhengige pendelvirkning på hver side i kjøreretningen. Samtidig økes svingkraften i 230H-kranen med mer enn ti prosent, slik at bruken av tre hydraulikkpumper utnytter energieffektiviteten enda mer optimalt, sier produktsjef Tobias Ettemo i Komatsu Forest, Umeå.
- Gjennom videreutvikling den velprøvde teknologien vår med basis i pendelaksling lå alt til rette for at konstruktørene våre kunne ta fram en unik løsning, og er trolig den mest stabile hogstmaskinen i markedet.

Ettemo forklarer at betegnelsen XC henviser til Extreme Conditions.
- Men hvorfor akkurat 931? Dere har tre andre modellvarianter?
- 931-modellen er vår fremste allrounder, og kan brukes i alle typer drifter. Som vanlig har vi spurt våre kunder om deres mening. De ville ha 931-modellen som åttehjuls variant, sier Tobias Ettemo.
C123 blir tilbehør
Det helt nye C123-aggregatet, rykende ferskt fra fabrikken og erstatteren til den velkjente arbeidshesten 365 med tilnærmet samme vekt, spiller også en viktig rolle for produktiviteten til nye 931XC. Nyvinningen vil heretter være fast tilbehør på Komatsu 931XC.
Komatsu Forests Kjell Odd Bredin var mentor for aggregatet på Hurdagene.

- Dette blir som hånd i hanske. 365-aggregatet er med C123 et avsluttet produksjonskapittel hos oss.
Slangeføringen er ny. Konkave ruller gir bedre kontakt med stokken og økt matekraft, som igjen reduserer energibehovet. Sagehastigheten holdes konstant gjennom hele stokken med mindre risiko for kjedebrudd. Og smøresysstemet er enda mer framtidsrettet, ifølge Bredin.
- Tilkoplet vårt Eco-gls smørestystem skapes en oljetåke som gir lavere oljeforbruk. Miljøet spares og reduserer behovet for rengjøring.